niedziela, 13 maja 2018

Jak napisać dobrą recenzję książki?


Hej, hej, hej :D

Długo mnie nie było, bo jak zapowiadałam miałam matury. Nadal mam, ale już jestem bliżej końca niż dalej, dlatego postanowiłam siąść i w końcu coś dla Was napisać. 


Dzisiaj postanowiłam poruszyć temat pisania recenzji książki. Podzielę się z Wami moją opinią na temat tego, jak powinna wyglądać dobra recenzja książki, co powinien zawierać taki wpis, a czego lepiej unikać. Pamiętajcie, że jest to tylko moje zdanie, każdy może mieć inne. :)


Od czego zacząć?

Wstęp jest bardzo ważny, gdyż to zazwyczaj te pierwszych kilka zdań decyduje o tym, czy czytelnik zatrzyma się na naszym blogu i przeczyta recenzję do końca, czy po prostu wyjdzie. Na początku warto zasygnalizować z jakim typem książki i z jaką tematyką mamy do czynienia. 

Pamiętaj też o tym, że czytelnik nie jest jasnowidzem, dlatego dobrze jest poinformować go o czym dana książka jest, kto jest jej głównym bohaterem. Wskazany jest jej krótki i zwięzły opis, który będzie zachęcał do jej przeczytania. Ważne jest też to, aby przy streszczaniu nie spojlerować fabuły! 


Używać cytatów?

Ja osobiście lubię rozpoczynać recenzję od cytatu lub od zdania, które w jakimś stopniu nawiązuje do tematyki lub fabuły książki. Chcę w ten sposób wprowadzić czytelnika w świat powieści, którą recenzuję. 

Używanie cytatów jest jak najbardziej wskazane. Dzięki nim czytelnik może bliżej zapoznać się z książką, a także sprawdzić czy styl pisania danego autora nie będzie mu przeszkadzał podczas czytania. 


Czego w recenzji nie umieszczać?

Według mnie pisząc recenzję można pominąć takie informacje jak np.: numer ISBN książki, nazwisko tłumacza, tytuł oryginału. Najważniejsze jest, aby pojawił się tytuł i nazwisko autora, mniej ważne, ale także mogą pojawić się: wydawnictwo, liczba stron lub kategoria. Oczywiście to, co pojawi się w recenzji jest sprawą indywidualną, ja piszę tylko o tym, co myślę. :)


Trzeba pisać tylko pozytywne recenzje?

Oczywiście, że nie. W pisaniu recenzji chodzi o to, aby wyrazić swoje zdanie na temat jakiejś książki. Nawet jeśli jest ona egzemplarzem recenzenckim. Wydawnictwo oczekuje od nas szczerej opinii, dlatego jeśli książka nam się nie podobała, to nie warto pisać nieprawdziwej recenzji. Trzeba jednak pamiętać o pewnych zasadach. Recenzja, to Twoja opinia, z którą niekoniecznie każdy musi się zgodzić. Dlatego pamiętaj, aby pisać o książce, a nie o autorze. Konstruktywna krytyka jest wskazana, jednak lepiej wystrzegać się chamstwa w recenzjach. 


Pisz o wadach i zaletach

Zauważyłeś, że czcionka męczy wzrok, książka jest źle sklejona? Czasem warto takie informacje zamieścić w swojej recenzji. :) Warto wypowiedzieć się też o fabule, czy jest wciągająca i pełna wartkich akcji, czy może nużąca i ciągnąca się w nieskończoność?


Nie kopiuj!

Kopiowanie recenzji nie jest wskazane! Pisz w swoim własnym, unikalnym stylu. Jeżeli recenzja będzie skopiowana, to i tak prędzej czy później wyjdzie to na jaw. Na Facebooku byłam już kilkakrotnie świadkiem kopiowania nie tylko recenzji, ale całych blogów. Nawet opis autora blogu był skopiowany, a jedynie zmienione dane tak, aby pasowały do danej osoby. To już jest przesada!



A co z długością?


Długość recenzji zależy od recenzenta. Lepsze są jednak moim zdaniem te krótkie, zwięzłe i na temat, z których mogę dowiedzieć się jak najwięcej o danej książce. Ja osobiście nie lubię czytać recenzji, które ciągną się w nieskończoność. Lubię natomiast kiedy autor pisze, co go zaskoczyło, wzruszyło, a co rozbawiło w fabule książki. Cenne są dla mnie jego osobiste spostrzeżenia i przemyślenia. 


Dla kogo książka?

W swojej recenzji warto wspomnieć o tym, komu książka może się spodobać. Jakie wyjątkowe elementy przykuły w niej Twoją uwagę? Na co warto zwrócić uwagę podczas jej czytania? A może książka swoim stylem przypomina inną znaną Ci pozycję? Warto o tym wspomnieć. :)


Wygląd posta

Pisząc recenzję, warto zwrócić uwagę na to, żeby tekst podzielony był na akapity (z rozsądkiem!!!), trzeba wyczuć, jaka ilość jest odpowiednia. Wskazane jest raczej unikać pisania długich, jednolitych tekstów, gdyż to tylko męczy oczy i utrudnia czytanie. Lepiej napisać zwięźle i na temat niż rozpisywać się i lać wodę. 

Dobrym pomysłem jest także pogrubianie ważniejszych informacji w recenzji. Pogrubiony tekst przykuwa uwagę czytelnika i nawet gdyby "skakał" on tylko po pogrubionych fragmentach recenzji, to i tak w pewnym momencie przeczytałby całość. 

A... Zapomniałabym! Pamiętaj, aby umieścić w swojej recenzji zdjęcie okładki książki. Nawet jeżeli uważałbyś, że tylko zniechęci czytelnika do sięgnięcia po nią. Ale mimo znanemu przysłowiu "Nie oceniaj książki po okładce" i tak większość z nas tak robi, dlatego zdjęcie okładki jest wskazane. Chociażby dlatego, że dobrej jakości zdjęcia uatrakcyjniają lekturę recenzji. :)


Mam nadzieję, że o niczym nie zapomniałam. :)

Dajcie znać czy jest coś, co szczególnie lubicie czytać, co według Was powinno się jeszcze znaleźć w dobrej recenzji. :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

INSTAGRAM